۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۰۰۴۰۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار تهران قیمت گوشت گوساله از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد و مرغ هم ۴۳۰۰ تومان بیش از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

قیمت انواع گوشت، مرغ و ماهی در بازار

امروز در منطقه ۱۹ تهران هر کیلوگرم گوشت گوساله به قیمت ۱۰۲ هزار تومان به فروش می‌رود که نسبت به ۵ روز گذشته افزایش ۸ هزار تومان در هر کیلو داشته است.

هر کیلوگرم ران و گوشت گوساله کیلویی ۱۰۲ هزار تومان است. گوشت چرخ‌کرده ۸۹ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت گوساله خالص ۱۰۵ هزار تومان عرضه می‌شود. جگر گوساله هم کیلویی ۷۸ هزار تومان است.

قیمت گوشت کماکان روند صعودی خود ار حفظ کرده و واردات تنظیم بازاری هم بر پایین آمدن قیمت گوشت تاثیر نگذاشته است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور در یک سال گذشته مجوز واردات ۳۰۰ هزار تن گوشت صادر شده در صورتی که نیاز کشور ۱۲۰ هزار تن است.

به گفته متخصصان و کارشناسان فساد در شرکت‌های وارد کننده نابسامانی در ارز ۴۲۰۰ تومان، عدم مدیریست در توزیع گوشت‌های وارداتی و نرسیدن آن به جامعه هدف، قاچاق و کاهش تولید نسبت به سال‌های گذشته از عوامل بالا رفتن قیمت گوشت در داخل کشور است.

مرغ ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان

براساس این گزارش قیمت گوشت مرغ هم کیلویی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار به فروش می‌رود. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ را مصوب کرده و وزیر جهاد هم تاکید کرده مرغ نباید بیش از قیمت ستاد تنظیم بازار عرضه شود.

قیمت ران مرغ ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان، سینه مرغ ۱۷ و ۴۰۰ تومان، سینه کبابی ۲۶ هزار تومان، فیله مرغ ۲۹ هزار تومان، کمر مرغ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، کتف و بال ۱۶ و ۵۰۰ تومان، گردن مرغ ۵ هزار تومان.

دل مرغ ۶ هزار و۵۰۰ تومان، پای مرغ ۵ هزا رو ۵۰۰ تومان، سنگدان مرغ ۷ هزار و ۵۰۰ و جگر مرغ ۴ هزار تومان است.

ماهی تیلاپیا ۵۷ هزار تومان

در بازار تهران قیمت هر کیلو ماهی تیلاپیا ۵۷ هزار تومان، ماهی قزل‌آلا ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان، ماهی آزاد ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلو قارچ هم ۱۱ هزا رو ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.
_________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۱۶ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۴۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۶۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۸.۳ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت روز کاری قبل ۱۵۰ تومان افزایش داشته است.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.
_________________________

تقویت ۱۸۰ واحدی شاخص کل بورس

معامله‌گران بورس تهران امروز در حالی شاهد معاملات کم حجم در اغلب نماد معاملاتی بودند که اقبالی خریداران سهام برای جمع‌آوری سهام خودرویی‌ها به متعادل شدن قیمت در اغلب نماد معاملاتی این گروه در دامنه نوسان مثبت قیمتی انجامید.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز شنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۷ با افزایش ۱۸۰ واحدی به رقم ۱۶۳ هزار و ۷ واحد رسید.

شاخص کل هم وزن، اما با کاهش ۱۷ واحدی عدد ۳۰ هزار و ۸۴۳ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش ۱۵۲ واحدی به رقم ۱۸۲ هزار و ۲۶۲ واحد دست یافت.

شاخص بازار اول، اما در حالی با افزایش ۶۴ واحدی به رقم ۱۲۲ هزار و ۲۷۷ واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش ۶۸۱ واحدی عدد ۳۱۴ هزار و ۲۹۳ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش ۱۳ بر روی رقم دو هزار و ۵۰ واحد نشست.

بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با ۵۰ واحد و بانک تجارت با ۴۸ واحد و بانک صادرات با ۴۳ واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مبین با ۶۱ واحد، بانک ملت با ۵۸ واحد و سرمایه گذاری غدیر با ۴۵ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

بنا به این گزارش، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از ۶۵۵ میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن دو میلیارد و ۵۰۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۳۴ هزار و ۱۷۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های ویتانا، بانک پارسیان، گروه سرمایه‌گذاری مسکن، کی‌بی‌سی و حق تقدم خرید سهام آن صنایع سرماآفرین ایران، داده‌گستر عصر نوین، پخش البرز، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، افست، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، خدمات فنی فولادیزد، ایران ارقام، بانک سینا، از سوی بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های واسپاری ملت، قند قوچان شیروان بجنورد، بیمه اتکایی ایرانیان، فارسیت اهواز، صنایع کاغذ پارس، کیسون، بیمه دی، کشتیرانی آریا و سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران متوقف شدند.

امروز همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های اعتباری ملل، لبنیات کالبر، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بانک دی به دلیل عدم رعایت معیار‌های پذیرش یا الزامات افشا از سوی ناظر بازار تعلیق شدند.

بر اساس این گزارش، امروز در بازار ۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی اختصاص دارد ۸۱۹ میلیون سهم تاپیکو به ارزش بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده مواجه بود.

در پالایش نفت اصفهان نیز بیش از ۹۵ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۷ میلیارد تومان به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت همچنین ۸۴ میلیون سهم بیمه کارآفرین به ارزش بیش از ۱۴و نیم میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

۳۰ میلیون سهم بانک اقتصاد نوین به ارزش ۷ و نیم میلیارد تومان کد به کد شد.

در سرمایه‌گذاری دارویی تامین ۲۰ میلیون سهم به ارزش کمتر از ۱۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین ۱۰ میلیون بانک ملت به ارزش بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد و در نهایت ۱۰ میلیون سهم فولاد مبارکه به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان کد به کد شد.

امروز همچنین ۵ میلیون سهم ماشین سازی نیرومحرکه به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان کد به کد شد. در صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۵ میلیون سهم به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان معاملات انتقالی را تجربه کرد.

همین وضعیت در معدنی صنعتی چادرملو با ۵ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد تومان و ۵ میلیون سهم پتروشیمی کرمانشاه به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان تکرار شد و به کد‌های درون گروهی سهامدار عمده انتقال یافت.

بنا به این گزارش امروز بازار سهام در حالی با معاملات متعادل در اغلب نماد‌های معاملاتی و البته کم حجم مواجه بود که اقبال خریداران برای جمع‌آوری سهام خودرویی‌ها و تک سهم‌های قطعه‌ساز که از اصلاح قیمتی برخوردار شده‌اند، باعث شد تا این گروه امروز در اغلب نماد‌های معاملاتی شاهد متعادل شدن قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی باشند.

این در حالی است که همچنان تک سهم‌ها و شرکت‌های فرابورسی در کانون توجه بورس‌باز‌های حرفه‌ای بازار قرار دارند. در این بین گروه غذایی و لبنیاتی‌ها در کنار تک سهم‌های اوره ساز پتروشیمی، و گروه برق در کنار تک سهم‌های دارویی شاهد اقبال تقاضا از سوی معامله‌گران حقیقی بود.
_________________________

یک قدم تا افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق

جریان حقوق کارکنان و افزایش آن در بودجه سال آینده تا جایی پیش رفت که توافق نهایی بین دولت و مجلس وجود نداشت و در نهایت نظر شورای نگهبان تعیین‌کننده سرنوشت حقوق کارکنان در سال آینده بود. شورا نیز اخیراً اعلام کرده است که کلیت تبصره حقوق را پذیرفته، اما ایراد فنی به آن وارد است و به این بر می‌گردد که افزایش ۴۰۰ هزار تومانی برای افزایش ۴۰۰ هزار تومانی برای افزایش پاداش و پایان خدمت بازنشسته‌ها اعمال نمی‌شود.

بر این اساس اگر ایراد فنی شورای نگهبان نسبت به تبصره حقوق نیز برطرف شود آنگاه شورا ایرادات به مصوبه مجلس درباره حقوق نداشته باشد، با وجود مخالفت‌هایی که دولت با پیشنهاد و مصوبه مجلس برای افزایش حقوق کارکنان داشت باید آن را اجرا کند.

موضوعی که البته مدیران دولت در سازمان برنامه و بودجه نیز پیش‌تر در مورد آن گفته بودند در صورت تبدیل به قانون حتماً از آن تبعیت کرده و اجرایی خواهند کرد.

اما در سوی دیگر همین ایراد وارده ممکن است مشکل ایجاد کرده و در نهایت به تغییراتی در تبصره حقوق بیانجامد که باید منتظر برگشت آن به مجلس و رفع آن بود.

ماجرا از این قرار بود که دولت افزایش ۲۰ درصدی حقوق به طور یکسان را در لایحه بودجه پیشنهاد کرد که در مرحله اول بررسی لایحه در کمیسیون تلفیق مورد تأیید قرار گرفت، اما از همان زمان مخالفت برخی از نمایندگان مجلس در این رابطه شروع شد و در صحن علنی این اختلاف نظر‌ها موجب شد بار دیگر تبصره حقوق به تلفیق برگردد و پیشنهادی که از سوی کمیسیون مطرح این بود که حقوق کارکنان بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش یابد، اما در مجموع پذیرفته نشد و همان افزایش ۲۰ درصدی را تصویب کردند.

طولی نکشید که نمایندگان از تصمیم خود منصرف شده و طی یک الحاقیه به تبصره حقوق قرار شد که افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارکنان و بازنشستگان به اضافه افزایش ۱۰ درصدی اجرا شود. هرچند که دولت با این مصوبه مخالفت کرد و تاکید داشت که عدالت چندانی در این شرایط رعایت نمی‌شود و در حقوق کارکنان آثار مثبت قابل توجهی نخواهد داشت و از این رو باید افزایش حقوق ۲۰ درصد باشد.

ادله دولت بر این بود که می‌تواند در کل ۲۰ درصد به منابع ۱۶۰ هزار میلیاردی حقوق کارکنان اضافه کند که حدود ۳۲ هزار میلیارد است و اگر بخواهد مصوبه مجلس را اجرا کند تا ۲۴ هزار میلیارد تومان آن برای این رشد استفاده شده و ۸،۰۰۰ میلیارد تومان باقی می‌ماند که در این حالت فقط پنج درصد دیگر امکان افزایش به حقوق کارکنان وجود دار نه ۱۰ درصد مدنظر مجلس.

دولت می‌گوید حدود پنج میلیون حقوق بگیر دارد که در افزایش ۴۰۰ هزار تومانی افرادی که زیر دو میلیون حقوق می‌گیرند فقط بیش از ۲۰ درصد افزایش دارند که تعداد آن‌ها به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و مابقی کمتر از ۲۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات